Beyond the Breaking News

Waarom noodhulp geven aan Syrië zo complex is; 'Ze staan er alleen voor'

Nederland Nieuws Nieuws

Waarom noodhulp geven aan Syrië zo complex is; 'Ze staan er alleen voor'
Nederland Laatste Nieuws,Nederland Headlines

Omdat samenwerken met Assad gevoelig ligt, is noodhulp geven aan Syrië lastiger dan aan Turkije. Slecht, vindt oud-diplomaat nikolaosvandam: 'Je moet iedereen helpen. Een politiek spel spelen is volledig onterecht.' Ditisdedag

Niet alleen Turkije is getroffen door aardbevingen, ook Syrië krijgt het zwaar te verduren. Waar landen snel hulp naar Turkije stuurden, gaat in het Syrië een stuk lastiger."Ze staan er eigenlijk alleen voor", zegt journalist en Syriëkenner Fernande van Tets inHet lastige van Syrië is dat het land nogal versplinterd is en er in verschillende gebieden verschillende groepen aan de macht zijn.

"Je hebt stukken die onder controle staan van het regime, maar in de provincie Idlib is Hayat Tahrir al-Sham aan de macht, die bij de Verenigde Naties te boek staan als een terroristische organisatie”, vertelt ze. “Als je hulp die kant op stuurt, komt het misschien bij hen terecht." Het Westen wil terroristische organisaties die aan de macht zijn in de zwaar getroffen noordelijke regio Idlib niet helpen. Ook wil het niet samenwerken met het Assad-regime dat de rest van het land weer bijna helemaal onder controle heeft.Stichting Vluchteling laat zich niet tegenhouden door de politieke situatie, vertelt directeur Tineke Ceelen."Een hulporganisatie werkt neutraal en onafhankelijk. Wij proberen mensen in nood te bereiken, wie ze ook zijn. Dat doen we in Afghanistan waar de Taliban de baas is, dat doen we in Venezuela waar een regime het hele land over de kop helpt en dat doen we ook in Syrië, Assad of geen Assad", zegt ze. Dit doet de organisatie overigens via lokale partners, want visa krijgen is lastig. Ook landen zouden dit moeten doen, vindt Nikolaos van Dam, voormalig diplomaat in het Midden-Oosten."Het is een humanitaire ramp, dus dan moet je iedereen helpen. Dan kun je wel je politieke spel blijven spelen, maar ik denk dat dat volledig onterecht is." Hij vindt dat sancties tegen Syrië meteen moeten worden opgeheven."Er zijn heel veel mensen die geld willen overmaken naar familie, maar dat kan niet want daar ligt een blokkade op. In zo’n noodsituatie moet je je praktisch aanpassen", vindt hij."Mensen die onder Assad of Hayat Tahrir al-Sham worden dubbel gepakt want ze leven onder een dictatuur of een terroristische organisatie en dan ga je ze ook nog eens niet helpen omdat hun leider je niet aanstaat."Overigens zijn er ook praktische problemen, stelt Ceelen."De toegangswegen tot het getroffen gebied zijn zwaar beschadigd." Een graafmachine ter plekke krijgen is vrijwel onmogelijk.

Wij hebben dit nieuws samengevat zodat u het snel kunt lezen. Bent u geïnteresseerd in het nieuws, dan kunt u hier de volledige tekst lezen. Lees verder:

NPORadio1 /  🏆 7. in NL

 

Nederland Laatste Nieuws, Nederland Headlines

Similar News:Je kunt ook nieuwsberichten lezen die vergelijkbaar zijn met deze die we uit andere nieuwsbronnen hebben verzameld.

Vrees voor duizenden doden na aardbeving in Turkije en Syrie: dit weten we tot nu toeVrees voor duizenden doden na aardbeving in Turkije en Syrie: dit weten we tot nu toeEen zware aardbeving in het zuidoosten van Turkije in de nacht van zondag op maandag heeft al zeker honderden mensen het leven gekost. Duizenden mensen zijn gewond geraakt en ook zijn duizenden gebouwen ingestort. Dit weten we tot nu toe
Lees verder »

Internationale hulp aan Turkije en Syrië komt op gangInternationale hulp aan Turkije en Syrië komt op gangVanuit de hele wereld komt er hulp op gang voor de slachtoffers van de aardbevingen in Turkije en Syrië. aardbeving
Lees verder »

KNVB last minuut stilte in na verwoestende aardbevingen in Turkije en SyriëKNVB last minuut stilte in na verwoestende aardbevingen in Turkije en SyriëVanwege de aardbevingen in Turkije en Syrië wordt één minuut stilte gehouden
Lees verder »

Van der Sar: 'Weet niet waarom hij over Ajax praat, niet betrokken bij eigen club'Van der Sar: 'Weet niet waarom hij over Ajax praat, niet betrokken bij eigen club'Edwin van der Sar houdt zich op de vlakte over een mogelijke terugkeer van\u00a0Marc Overmars bij Ajax. De algemeen directeur van de Amsterdammers vindt dat iedereen een tweede kans verdient, maar wil verder niet ingaan op een mogelijke comeback van zijn oud-collega.
Lees verder »



Render Time: 2026-06-10 07:51:47