Een nachtburgemeester, rookvrije parken, een sluiting van de tippelzone en veel hogere belastingen zijn onderdeel van het Arnhemse coalitieakkoord voor de komende vier jaar.
Een nachtburgemeester, rookvrije parken, een sluiting van de tippelzone en veel hogere belastingen. Het is zomaar een greep uit het Arnhem se coalitieakkoord voor de komende vier jaar dat PRO, D66, Arnhem Centraal, Partij voor de Dieren en CDA sloten.
Net als afgelopen periode ademt het akkoord donkergroen en links beleid.
"Arnhem wordt nog groener dan het al is, prachtig", jubelt Paul Smeulders . Dat is toch wel opvallend. Bij de linkse bondgenoten werd deze periode namelijk het CDA gehaald om met 'een tikje naar het midden' meer recht te doen aan de verkiezingsuitslag. Toch gaan er nog steeds vele miljoenen naar klimaat- en klimaatadaptatiepotjes en extra vergroening.
De auto komt steeds verder op het tweede plan en 30 km/u wordt in de hele stad de norm. Voor een betere balans tussen en binnen wijken moet in de meer welgestelde wijken in Arnhem-Noord bij nieuwbouwprojecten minimaal 60 procent uit sociale huur bestaan. Over de hele stad gaat 70 procent betaalbare woningen bij nieuwbouw gelden. Natuurlijk haalde het CDA ook punten binnen.
Zo wordt er meer geïnvesteerd in veiligheid met budget voor zeker tien extra boa's. De partij regelde dat betaald parkeren in verschillende gebieden voor de zondagochtend niet doorgaat. Met name kerken kwamen daartegen in het verweer, omdat het hun bezoekers hard zou raken. En de sluiting van de tippelzone stond ook hoog op het lijstje van de christendemocraten.
"Wij zien die als een verstoring van de openbare orde", licht Luc Groot toe. Die punten liggen dan weer gevoelig bij Partij voor de Dieren. Vooraf was duidelijk dat die partij en CDA het verst van elkaar afstaan. Toch is Floor Hogenhout blij met de 'keuzes voor de toekomst'.
De boa's gaan zich volgens haar onder meer bezighouden met het beschermen van gemarginaliseerde groepen en het faciliteren van demonstraties. Op die manier worden de keuzes naar haar achterban uitlegbaar. Pikant is het besluit om diftar, het betalen per zak restafval, weer opnieuw in te voeren. Arnhem kende dat systeem eerder.
Inwoners stemden het in 2021 weg bij een referendum, omdat de stad op veel plekken een puinhoop werd. Vervolgens vond het vorige college dat er nog een keer een burgerberaad over afvalbeleid moest komen. Ook daaruit kwam het advies diftar niet opnieuw in te voeren. Dat is de politiek nu toch van plan.
Volgens de partijen is het de enige manier om de grote hoeveelheid restafval terug te dringen.
"Er is maar één moment echt belangrijk qua burgerparticipatie en dat zijn de verkiezingen", maakt Smeulders duidelijk dat vier van de vijf partijen in de coalitie herinvoering van diftar in hun programma hadden. Of dat referendum en het burgerberaad dan beter niet gehouden had kunnen worden?
"Je ziet het burgerberaad nu ook niet meer in onze plannen terugkomen", antwoordt hij veelzeggend. Groot stelt nooit voorstander te zijn geweest van referenda op dit soort onderwerpen. Verder komen er meer regels om te voorkomen dat zorgaanbieders zich zonder enige controle in woonhuizen kunnen vestigen. Op verschillende plekken in de stad leidt dat tot overlast.
Zorg wordt sowieso anders georganiseerd met minder aanbieders. Georganiseerde zorg zal niet langer vanzelfsprekend zijn. Er wordt nadrukkelijker gekeken naar familie, buren, vrijwilligers of verenigingen. De gemeente wil de komende jaren minimaal een park rookvrij gaan maken.
Er komt geen geld meer voor een vuurwerkshow. En serpentines en confetti in de openbare ruimte wordt verboden. Om die plannen te betalen worden onder meer de belastingen fors verhoogd. De belasting voor huizenbezitters wordt met de inflatie plus drie procent per jaar verhoogd.
Bij de afvalstoffenheffing wordt een groter deel van de kosten via de belasting bij de burger teruggehaald. Aan de rioolheffing worden miljoenen aan kosten aan de inwoners doorbelast die daar eerder niet onder vielen. En parkeren wordt 30 cent per uur duurder, bovenop de inflatie. Uiteindelijk moet de gemeentelijke schatkist via belastingen en heffingen met ruim 11 miljoen euro extra gespekt worden door de eigen inwoner.
"Best fors", erkent Groot. "We moeten deze periode ook gebruiken om te kijken hoe we bijvoorbeeld zorgkosten naar beneden kunnen brengen. Maar het is vervelend dat we dit nu moeten vragen.
" Smeulders vindt het wel te verantwoorden. "Je krijgt er veel voor terug. Bovendien vind ik de ozb een van de meest rechtvaardige belastingen: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten", doelt hij op het feit dat mensen met duurdere woningen meer betalen.
Arnhem Coalitieakkoord Politiek
United States Latest News, United States Headlines
Similar News:You can also read news stories similar to this one that we have collected from other news sources.
Brand in Arnhemse woonwijk, huizen ontruimdIn de Arnhemse wijk Spijkerkwartier heeft woensdagochtend een uitslaande brand in een pand gewoed. Een bewoner kon op tijd het pand verlaten.
Read more »
De Kanaaleilanden: Een Britse kroon, een Franse ziel en eigen regelsHoe het zit met de Kanaaleilanden, die vlak bij Frankrijk liggen maar onder de Britse Kroon vallen? Een kijkje in de geschiedenis, cultuur en het unieke bestuurlijke status van Jersey, Guernsey en Sark.
Read more »
Lise (11) kreeg leukemie en een hersentumor: ‘Ze is echt een wonderkind’Twee keer kreeg de 11-jarige Lise uit Tilburg te horen dat ze ernstig ziek was. Eerst werd bij haar leukemie vastgesteld, jaren later volgde opnieuw slecht nieuws: een hersentumor. Inmiddels heeft ze beide ziekten overwonnen.
Read more »
Willem van Hanegem en het EK 2004: een ongelukkige wissel en een beruchte uitspraakWesley Sneijder vindt het 'oncollegiaal' dat Willem van Hanegem zich zo uitsprak tijdens het EK 2004, terwijl Rafael van der Vaart het kan inzien als een grap.
Read more »




